Kerst in Zambia

Weer een nieuwe week, die we op school starten met Engels en daarna doen rekenen. We blijven sommen oefenen, dit is ook hard nodig. De kinderen schrijven alles uit met streepjes. Als ze 8x5 moeten uitrekenen, schrijven ze acht keer over vijf streepjes en tellen dan alles bij elkaar op. Andersom als ze 40:8 moeten uitrekenen, schrijven ze veertig streepjes, strepen deze per acht weg en tellen hoeveel groepjes streepjes er zijn. Zo hebben ze geen probleem met 15:5, maar wanneer ik ze 150:50 laat oplossen, zeggen sommigen dat het te moeilijk is. Het concept van de nullen heb ik proberen uit te leggen, een deel snapt dit wel en ik denk dat een deel het de volgende dag alweer vergeten is. Blijven oefenen dus!

’s Middags gaan we naar het weeshuis voor het feeding program, deze week is het een Kerstversie, wat inhoud een mega groep kinderen. Ik denk dat er wel rond de honderdvijftig tot tweehonderd kinderen waren. Het groepje kinderen en de mama’s van het weeshuis zongen een liedje en dansten hierbij. Ook was er een groep lokale jongens, waarvan de kleinste een jaar of zeven was, die een acrobatenacht deden. Daarna was het tijd voor het eten, ik hielp bij het opscheppen met de bordjes aan de kinderen geven. Ondertussen moesten de borden snel afgewassen worden wanneer de kinderen het op hadden, zodat de volgende weer kon eten. Na het eten kwam de Kerstman en kregen alle kinderen een cadeautje.

Dinsdag ben ik alleen in het lokaal met de kinderen, dit gebeurt steeds vaker. De andere lerares zit buiten of is even weg. We doen een opdracht waarin in de kinderen uit twee woorden het correct gespelde woord moeten kiezen, aansluitend gaan we weer rekenen. Daarna is het tijd voor iets leuks, we gaan vandaag vlaggetjes maken. Ik trek alle handen van de kinderen over en deze kleuren ze in. Wanneer iedereen klaar is, niet ik ze aan een touw en zo hebben we een mooie slinger om in het lokaal te hangen!

Na de lunch ga ik naar Maramba, de lokale markt, hier zijn allerlei kraampjes waar je verschillende stoffen kan kopen om kleding, tassen of iets anders van te laten maken bij de kleermaaksters. Ik heb twee verschillende stoffen gekocht dus ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Dan is het alweer woensdag wat betekent dat ik alweer op de helft ben van deze schoolweek. Opnieuw doen we vandaag Engels en rekenen. Het klinkt alsof het saai wordt, maar we doen altijd opdrachten in verschillende vormen en de kinderen vinden het altijd leuk! Vandaag heb ik ook dominosteentjes meegenomen waar we een spelletje mee spelen. Iedereen krijgt een aantal dominosteentjes, we beginnen met één steen en iedereen kan op zijn beurt een steen aanleggen als ze het juiste getal hebben. De kinderen zijn druk aan het tellen of ze de goede stenen hebben. Ook weer een goede oefening! Hierbij merk je ook dat sommige kinderen het spel snel opvatten en dat sommige kinderen elke ronde een steen proberen aan te leggen die niet klopt. De middag doe ik niet zoveel bijzonders en ’s avonds gaan we met vrijwel het hele huis pizza eten.

Donderdag beginnen we de dag met rekenen, daarna lezen we zinnen van het bord met aansluitend een dictee. De kinderen die klaar zijn krijgen een leesboekje en met een aantal kinderen lees ik samen wat pagina’s. Een goede ochtend waarin de kinderen geconcentreerd werken. Tijd voor de pauze dus, de kinderen spelen buiten, er is een schommel en een speelhuisje met glijbaan, sommigen spelen samen memorie binnen, anderen zijn te vinden bij de mangoboom om mango’s te eten en te verzamelen. Zo is het alweer twaalf uur en is de ochtend weer voorbij.

’s Middags gaan we naar Kubu voor de wifi, maar deze doet het niet, dus gaan we met z’n allen door naar Avani en relaxen daar de rest van de middag. We zijn voor het eten terug, en na het eten maak ik een kerstkaart voor school morgen. We eindigen de dag in de woonkamer met een spel.

Vrijdag is de laatste schooldag voor Kerst en het is een verschrikkelijk warme dag. Het is droog en de zon brand. Op school beginnen we met het lezen van zinnen en opnieuw het spellingsdictee, vervolgens rekensommen en daarna is het leerdeel van deze ochtend voorbij. We gaan kerstkaarten maken! Ik laat mijn kaart als voorbeeld zien en alles oogjes beginnen groot te worden. Op mijn kaart heb ik een Kerstman getekend, dus iedereen wil een Kerstman. Ik teken zo’n vijftien Kerstmannen na, die de kinderen inkleuren en eromheen de kaart versieren. Wanneer alle kaarten klaar zijn, laat iedereen trots hun kaart zien. Wanneer ik zoiets doe is het altijd een beetje chaotisch omdat iedereen enthousiast wordt en het lokaal is een puinhoop daarna, maar de kinderen vinden het geweldig. Wanneer de rust is wedergekeerd doen de kinderen memorie en het spel met de dominostenen. Daarna is het alweer tijd voor het weekend.

Na de lunch ga ik met twee anderen naar een kleermaakster, die Gabriela via een collega in haar kliniek heeft leren kennen, dit op een andere lokale markt dan Maramba waar ik nog nooit ben geweest. Als ik hier mijn stof heb afgegeven en ze mijn maten heeft opgemeten, lopen we naar Mukuni Market, ondertussen is er een korte regenbui. Als we hier klaar zijn, lopen we naar Kubu, onderweg nemen we een ijsje als afkoeling deze warme dag. Vanuit Kubu gaan we met zijn allen naar de brug tussen Zambia en Zimbabwe, twee van mijn huisgenoten gaan namelijk bungee jumpen. Het zag er zo eng uit!

Wanneer ik thuis kom, heb ik eindelijk een pakketje van thuis, na anderhalve maand is hij aangekomen! Met verjaardagkaarten en een klein kerstboompje dat nog precies op tijd is! Na het eten kijk ik dan ook een aflevering van een serie en eet ik chocoladepepernoten en stroopwafels, alsof ik een avond thuis ben!

Zaterdagochtend ga ik samen met Gabriela naar het huis van de buurtkindjes. We geven ze een kerstkleurplaat, die we samen inkleuren en daarna hebben we voor iedereen een knuffel als kerstcadeautje. Ze vinden het helemaal leuk. Voor de middag zijn we uitgenodigd door twee werknemers van Sunbird om naar hun kerk te komen, we gaan er met zijn drieën heen, we zijn echter aan de late kant en zien alleen de laatste vijftien minuten. Er is een groot koor dat kerstliedjes zingt. Daarna gaan we naar The Royal om de zonsondergang te kijken, op de terugweg gaan we uit eten.

Zondagochtend worden we wakker gemaakt door Kimy, een van de andere vrijwilligsters, ze is al dagen druk met Kerst en heeft elke keer gezegd dat ze een verrassing heeft. Dat heeft ze ook, in de woonkamer hangen allemaal kerstsokken, met daarin cadeautjes voor iedereen. Super leuk! Vervolgens hebben we een kerstontbijt. Verder is de dag eigenlijk een luie zondag, we hangen een beetje in het huis en doen wat spelletjes. Om vijf uur is het Kerstdiner klaar. Het is natuurlijk wel heel anders dan een Kerstdiner in Nederland. Het was uitgebreider dan normaal, we hadden verschillende dingen, maar het waren wel gewoon aardappels, een soort barbecue spies en worstenbroodjes en dat soort dingen, maar het was wel lekker en de staff heeft de hele dag staan koken.

In Zambia kennen ze maar een Kerstdag, dat wist ik, maar ik wist niet dat Nederland het enige land is van alle nationaliteiten die hier zijn die een Tweed Kerstdag kent. Het is vandaag wel een vakantiedag, maar de Kerst is over. Gister was een gezellige dag, maar ook een beetje vreemd, omdat ik niet echt het kerstgevoel heb gehad dat je normaal wel hebt, waardoor ik thuis en Lars ook erg miste.

Ik heb nog vier dagen te gaan op school, dan het weekend met Oud en Nieuw en maandag vlieg ik naar Arusha, Tanzania.

P.S de foto's volgen nog, het uploaden lukt vandaag niet.

Reacties

Reacties

mama

Wat een prachtig verhaal weer. zo mooi te lezen dat de kinderen aan je lippen hangen.
Thuis was het ook een rare kerst, ondanks je anders misschien bij Lars was geweest, klopte het niet helemaal. Volgend jaar weer lieverd! Geniet van je laatste week en heel veel succes met het afscheid nemen van de kindertjes en je vrienden die je daar hebt gemaakt. dikke kus, Mama

Fons

Wat een belevenissen weer. Het gemis aan Kerstmis heeft ook een andere positieve kant Carmen. Je waardeert dan nog meer het goede van thuis en je vrienden maar toch ook leer je nog meer dat wie het kleine niet eert is het grote niet weerd. Geniet nog deze laatste dagen in Zambia en kijk uit naar je nieuwe uitdagingen met andere mensen en kinderen. Blijven jullie als groep vrijwilligers eigenlijk bij elkaar of krijg je allemaal nieuwe collega's? Groeten en een goede start in 2017. Trudy en Fons

Riet

Wat een geweldige kerst heb je gehad.Anders s, maar wel apart hoor!

Trudy

Het is telkens weer een feest om jouw verslag te lezen. Geniet van je laatste week en een goed begin van 2017.

Fam Kok

We waren allemaal vol spanning of het pakket op tijd aan zou komen. Gelukkig dus wel. Hoeplijk heeft dit het gemis met de kerst een beetje opgelost. Geniet van je laatste dagen daar.

Wilma

Wat indrukwekkens verhaal en een belevenis. Succes komende tijd. Gr.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active