Hot Springs

Weer een nieuwe schoolweek voor de boeg! Maandag begin ik bij de klas met de kleintjes, we gaan vooral tellen, cijfers van het bord maar ook met behulp cijfers op blokjes en de blokjes zelf. Afwisseling dus, altijd goed! Na de ochtendpauze blijven we in de speel/eetruimte en doe ik samen met de kinderen een match oefening. Ik heb kaartjes gemaakt met het alfabet, hoofdletters en kleine letters, de kinderen moeten de juiste hoofdletter met de juiste kleine letter matchen. Wat inhoud dat ze op zoek moeten naar de letter A, B, C etc en deze niet worden voorgekauwd. Ik leg de letters in drie keer neer, zodat het niet te veel letters zijn wat voor verwarring zorgt. De kinderen doen het heel goed en vinden het een leuk spelletje.

’s Middags gaan we de stad in om onze schilderijen op te halen die we zondag hebben gemaakt, die waren toen natuurlijk nog niet droog. We drinken nog een lekkere fruit smoothie met een brownie, wat echt een mega blok is, maar wel lekker natuurlijk! Als we terug zijn is het bijna tijd om naar huis te gaan voor een ander meisje, wij gaan samen met haar mee naar het vliegveld om haar uit te zwaaien, daarna eten we thuis een soepje, we zijn nog goed gevuld van de brownie!

Dinsdag ben ik weer bij de klas met de oudere kinderen. We beginnen met het leren van cijfers en daarna doe ik met ze de onderdelen van het lichaam, zoals tanden, voeten, gezicht, vingers, oren en zo maar door. Hier waren kaartjes voor gemaakt. Dan komt de lerares terug met een tandenborstel, tandpasta, een kopje water, een handdoek en een potje met gezichtsolie. Er volgt een uitleg hoe alles moet worden gebruikt, dat je elke dag je tanden moet poetsen, elke dag je gezicht moet wassen en vervolgens in moet smeren met de olie. Dit herhalen we heel wat keren aan de hand van een liedje, wel erg leuk en goed dat ze dit doen!

De volgende dag zit ik weer in de klas met de kleine kinderen, vandaag gaan we natuurlijk weer aan de slag met het alfabet en de cijfers. Na de pauze trek ik alle handen over op een blaadje, die ze vervolgens in mogen kleuren. De meesten vinden het maar raar en trekken in hun hand halverwege weg om te kijken wat er gebeurt. Uiteindelijk heeft iedereen mooie handen getekend.

Ik ben ’s middags altijd rond half drie weer thuis, de anderen zijn meestal later thuis, wat inhoud dat ik hier ’s middags niet vaak iets doe, wat in Zambia wel het geval was. Ook vandaag heb ik de middag wat serie gekeken en verder niet veel.

Het is alweer donderdag, wat betekent dat ik opnieuw bij de oudere kinderen in de klas zit. Ook met hen maak ik natuurlijk de tekeningen met de handen, hier gaat het overtrekken iets makkelijker, opnieuw met allemaal mooie eindresultaten. Ook voor deze school maak ik hier een slinger van om op te hangen. Verder schrijven de kinderen vandaag letters, E F G en H, ik merk al snel dat dit nog wel lastige letters voor ze zijn. De lerares zegt dan ook dat ze dit nog een keer als huiswerk mee krijgen. Naast de letters moeten de kinderen ook tekenen, ik heb een tafel en een kopje in hun schriften getekend die zij na moeten tekenen.

Ik ga ’s avonds uit eten met Gabriela, mijn kamergenootje uit Zambia en haar vriend, zij zijn een dagje in Arusha door een safari die zij hebben gedaan. We hebben lekker gegeten en daarna nog ergens koffie gedronken, super gezellig!

Vrijdag was het weer spelletjesdag, de kinderen kwamen in hun trainingspakjes naar school. We begonnen de dag natuurlijk zoals altijd met het zingen en dansen, vandaag werd daar nog een rek en strek oefening aan toegevoegd. Vervolgens gingen we televisie kijken, het is een privéschool dus we hebben een televisie. Het waren allerlei kinderliedjes, uiteindelijk duurde het een uur en was het alweer pauze. Na de pauze zijn we naar buiten gegaan, daar deden we een spelletje met een bal dat ik had bedacht. De kinderen moesten in een rij gaan staan, de eerste moest de bal over zijn/haar hoofd doorgeven aan de volgende, deze deed hetzelfde alleen dan via zijn/haar benen, de derde weer over het hoofd. Up, down, up, down, ga zo maar door. De laatste rent naar voren en begint opnieuw, totdat de rij weer is zoals toen er werd gestart. Althans dit was het plan, ik dacht we proberen het eerst in één rij zodat de kinderen het door hebben, daarna kunnen we twee rijen maken en er een wedstrijdje van maken. We zijn blijven hangen op een rij, de kinderen kregen het nou niet echt bepaald door. Daarom zijn we maar doorgegaan met het volgende spelletje. Ik had verschillende gekleurde papieren om de bomen geknoopt. Ik zei een kleur en de kinderen moesten naar de boom met de goede kleur lopen. Het duurde even, maar er waren een aantal kinderen die de kleuren goed kenden die de rest op sleeptouw namen. We zijn geëindigd met bellenblazen, de kinderen stonden te springen en te gillen, renden achter de bellen aan en vonden het helemaal leuk. Iedereen mocht ook nog zelf proberen te blazen. Daarna gingen we weer naar binnen, alle schoentjes uit, handen wassen en tijd voor lunch.

Zaterdag zijn we naar de Hot Springs geweest. We hebben bijna twee uur gereden, eerst over de hoofdweg, daarna door het stof over een ‘zandweg’, wat niet werkelijk een weg genoemd kan worden soms, door de middle of nowhere met wat groepen huizen her en der. Het was zo verschrikkelijk droog, totdat we opeens bij de Hot Springs aankwamen. Er waren veel bomen, een soort palmbomen die groen waren en het water was heel helder en blauw. Hier hebben we gezwommen, het water was niet echt heel erg warm, maar wel lekker. Er was een best wel sterke stroming, wat wel raar was omdat het eruit ziet als een klein meertje. Ook waren er heel veel vissen die je de hele tijd beten, sommigen waren hele kleintjes, anderen waren een stukje groter. We zijn nog slingerend het water ingesprongen met een touw, het was een hele bijzondere en leuke plek. De terugweg kon je gewoon niet in de verte kijken door al het stof, het is zo droog. De laatste dagen voelt het dan ook steeds droger en daardoor warmer aan als ik naar huis loop. Ik weet dat het in Nederland vriest en sneeuw, sorry als ik iedereen nu jaloers maak met het warme weer hier.

Vandaag is het alweer zondag, wat betekent dat de nieuwe week al bijna weer begint. Vanmorgen zijn we lekker wezen ontbijten in de stad. Vanmiddag zitten we met zijn vieren in de woonkamer en is iedereen een beetje bezig maar doet eigenlijk ook niks. Allemaal wachtend op de nieuwe week.

Reacties

Reacties

Mama

Heerlijk om je verhaal weer te lezen. Klinkt als dat de weken zo weer voorbij zijn. Grappig dat het bellenblazen altijd leuk is voor kinderen. Hopelijk is het pakket optijd want er zitten nog een paar in! ha ha. Met nog wat knutselspulletjes die je kunt gebruiken.
Hier is het Inderdaad koud! We kunnen op de vijver lopen dus iets anders als bij jou! ???? geniet van de nieuwe week met zijn leuke uitdagingen. Liefs Ma

Fons

Prachtig weer je enthousiaste verhalen en je betrokkenheid bij de kinderen. Lijkt me steeds weer een uitdaging om over grenzen te stappen en contact te maken. Maar gezien je verhalen slaag je daar erg goed in. Ga daar mee door. Blijf ook genieten van alle mooie dingen die Tanzania biedt. Je foto's illustreren dat heel goed en blijft voor straks een prachtige herinnering. Kijk weer uit naar volgende verhaal met opnieuw veel belevenissen op school met de kinderen en met dit prachtige land. Liefs Fons

Riet

Wat bof je toch met zo'n privéschool. Een leuk verhaal van deze week. Je betrokkenheid bij de kinderen siert je. Je begrijpt niet dat de kinderen nog niet alle kleuren kennen en de up-down ook niet voor elkaar kregen. Wat leuk dat ze zo genieten van het bellenblazen. Ik zie het helemaal voor me. Groetjes van Riet.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active