Zingen, dansen, spelen, knuffelen en schoolwerk maken

Deze keer zal ik jullie niet alleen over deze week vertellen, maar ook over de week daarvoor. Die week begonnen met de maandag en dinsdag met gewone schooldagen. Woensdag en donderdag hadden we echter de toetsen van de maand januari, het kopieerapparaat werkte niet doordat er geen stroom was, dus op woensdag hebben we alleen voor de pauze toetsen gemaakt, daarna mochten de kinderen achter de school buitenspelen, hier staat een normale schommel, een vierpersoonsschommel en een glijbaan. Donderdag zijn de overige toetsen gemaakt. Deze werden allemaal nagekeken door de lerares. Vervolgens moest ik alles op volgorde leggen en in de map van het juiste kind stoppen. Deze mappen gaan met de kinderen mee naar huis zodat de ouders de resultaten kunnen zien.

Vrijdag was het natuurlijk weer tijd voor de spelletjes. We beginnen buiten omdat het dan nog niet te warm is, al schijnt de zon al behoorlijk. We gaan als eerste touwtje springen, sommige kinderen kunnen net één keer springen anderen springen echt al wel een stuk of vijf tot zes keer. Ze vinden het in ieder geval allemaal erg leuk! Daarna vervolgen we met een soort estafette. We maken twee lijnen en de kinderen rennen allemaal naar de boom aan de overkant, dan weer terug en geven het opgerolde springtouw door aan de volgende, totdat iedereen in de rij is geweest. Het laatste kwartiertje gaan we naar de speeltoestellen aan de achterkant van de school. Na de pauze is het tijd voor tikkertje, dit spelen we binnen omdat de kinderen met hun benen wijd moeten gaan staan als ze getikt zijn. Wanneer er iemand door hun benen kruipt mogen ze weer mee doen. Het duurt even voordat ze het doorhebben maar ook dit vinden ze een leuk spelletje. We eindigen in de kring, met allerlei spullen, zoals een bal, pen, boek, liniaal, gum en schaar onder een kleedje. De kinderen moeten elke keer raden wel voorwerp er verdwenen is. Een geheugenspelletje, wat erg goed gaat. De laatste minuten zitten we in de ring met onze benen uit elkaar en moeten we de bal over rollen naar de juiste persoon. Dan zit de dag er op en is het weekend.

Een weekend waarin ik echt niets doe om eerlijk te zijn. Zaterdagochtend zit ik in de tuin totdat het te warm wordt, de rest van de dag kijk ik serie. De zondag is niet veel anders, behalve dat het de middag regent.

Maandag is het dan weer tijd voor een nieuwe schoolweek. De kinderen krijgen verschillende vakken, zoals science, daarvoor teken ik elke keer in alle schriftjes ‘soap, clean water, towel, body/hair oil, comb, toothbrush, toothpaste’ en dat soort dingen, afhankelijk van het thema van die dag. De kinderen kleuren deze dan in. Voor art is het ook tekenen voor mij, soms eenvoudig tekeningen opgezet uit lijnen, zoals een stoel die ze na moeten maken, soms bijvoorbeeld een huis dat ze in moeten kleuren, een andere keer een tekening gemaakt uit stippellijnen die ze over moeten trekken. Voor Engels moeten ze altijd letters naschrijven, de kleintjes moeten stippellijnen overtrekken, dit zelfde geld voor rekenen met cijfers. Ook leren ze klanken, ‘sound(ie) a for apple’ en de oudere klas die ‘a ba ca da fa ga etc’ moet opdreunen.

Dinsdagochtend regent het opnieuw en moeten we door de regen naar school, de regent trekt een bepaald soort insecten aan, een vies en groot soort waarvan er honderden rondvliegen in de meters voor je, echt heel erg vies. Op school zijn de kindjes er nog niet, deze worden allemaal met een auto opgehaald en naar school gebracht. Wanneer iedereen er is, is het weer tijd voor de dagelijkse liedjes, inclusief het dansen. Dan begint de les, vandaag art en science, gevolgd door de klanken na de pauze.

Woensdag zit ik bij de kleintjes, we schrijven cijfers en letters, deze keer moeten de kinderen zelf schrijven, zonder dat wij het handje vasthouden en begeleiden. Dit gaat bij de meesten heel erg goed, twee zijn alleen maar voor zich uit aan het staren en hebben er geen zin in, eentje is erg vervelend en weigert te schrijven, dit is het jongetje dat altijd de ondeugende van de klas is. Na de pauze gaan we vlinders knutselen, alle kinderen krijgen vleugels waar ze op mogen tekenen, wanneer het tekenen klaar is krijgen alle kinderen verschillende stickers. Wanneer de vleugels klaar zijn is het tijd om een gezichtje te tekenen op de wc-rol, daarna plak ik de vleugels voor ze op en aan het eind van de dag gaan alle mooie vlinders in de schooltasjes mee naar huis.

Donderdag weer een normale schooldag met weinig om te vertellen. Soms voel ik me erg nutteloos omdat ik niets kan doen of de kinderen kan helpen, dan is het enige wat ik doe de kleurtjes aangeven en aanpakken wanneer ze aan het kleuren zijn. In de pauze speel ik wel vaak met de kinderen en dat vinden ze dan wel super leuk.

Vrijdag is het opnieuw tijd voor spelletjes, we doen buiten een variant op ‘Schipper mag ik over varen?’ De kinderen begrijpen het concept van tikkertje niet erg goed. Sommige van de ‘schippers’ rennen met de kinderen mee naar de overkant of rennen zelfs voor ze uit zodat hij/zij eerder aan de overkant is dan de rest. Maar goed, de kinderen hebben het altijd wel leuk en daar gaat het om. Vervolgens gaan we weer naar de speeltoestellen. Na de pauze, een pauze waarin de kinderen daadwerkelijk aan me hangen en op me springen om allemaal maar opgetild te worden, gaan we bekertorentjes omgooien met ballen. Daarna is het alweer tijd voor de lunch en om naar bed te gaan, wat betekent dat ik weekend heb. Het weekend beginnen we met uit eten gaan, een heerlijke maaltijd, omdat we dat in het huis niet altijd krijgen…. Soms krijgen we alleen bonen, dan krijgen we er niet eens rijst bij, aangezien rijst het enige is dat we ’s avonds eten. Gelukkig krijgen we wel elke avond soep, die erg gewild is!

Dit weekend ga ik wel iets doen, ik ga namelijk naar de Sapuku waterval. Ik verwacht niet erg veel van de waterval, al helemaal niet na de Victoria Falls gezien te hebben, wel is verteld dat de wandeling erg mooi is. Deze was ook heel erg zwaar, we moesten de berg op en het eerste stuk was echt heel erg steil, dat ook nog in de zon. Na zo’n anderhalf uur de berg oplopen kwamen we bij het begin voor de daadwerkelijke wandeling naar de waterval. Hier was het uitzicht al erg mooi omdat we ondertussen al hoog zaten. De wandeling was door een soort bos, we moesten best wel steil naar beneden, daarna zigzaggend van links naar rechts over een riviertje. Dit was erg mooi, uiteindelijk kwamen we bij ‘de’ waterval. Dit stelde echt niets voor, het was een klein straaltje dat in een plas water stroomde. We hebben hier een uurtje gezeten en kregen een lunchbox, daarna gingen we terug, nog even genietend van de mooie natuur. Daarna weer de zware weg terug, de ‘straat’ bestond uit zand, steentjes en gaten, dus ook bergafwaarts liep dit niet erg makkelijk. Het laatste steile stuk was heel zwaar voor je knieën, na opnieuw een wandeling van twee uur waren we dan ook erg blij om weer thuis te zijn met onze vermoeide beentjes.

Vanmorgen zijn we een kijken gaan nemen bij de kerk waar we elke zondag zo fijn mee wakker worden. We werden ontvangen door de gastvrouw; ‘Feel happy, feel free, you’re welcome, we’re together here’. De vrouw was erg aardig, alleen bleef ze de hele tijd bij ons zitten om zo ongeveer elke zin te vertalen. Ze vertelde dat je gasten goed moet ontvangen omdat het anders slecht is. De kerk was gewoon open, het was alleen een dak op palen. Er werd eerst gezongen en gedanst, daarna werd er geklapt voor de bezoekers, ook wij moesten opstaan natuurlijk. Daarna werd er gebeden en gepraat, ook moest je de mensen om je heen begroeten met een handdruk. Rond de lunch waren we weer thuis, de middag heb ik niet zo veel gedaan. Het is zondag dus dat betekent een uitgebreide maaltijd met friet, kip, een soort pannenkoekjes en salade. Tijd om te gaan slapen met een volle buik!

Fons

Je hebt toch weer leuke dingen gedaan met de kinderen. Dat blijkt ook uit de leuke foto's die weer in te zien zijn. Prachtige natuur zoals je in je verhaal ook aangeeft De foto's passen prima bij je verhaal over de klauterpartij naar boven en het het smalle stroompje dat in het niet valt bij de Victoria watervallen. Nu nog een paar weken dus lekker aftellen maar vooral nog genieten van de kinderen en de natuur. Je kunt dan straks tevreden terugkijken naar wat je gepresteerd hebt maar ook over al je ervaringen. Groeten