Kaas en hagelslag

Mijn vijftiende schoolweek, waarvan de vijfde in Tanzania zit er weer op. Ik moet zeggen dat ik een hele leuke week heb gehad. Deze begon maandag in de klas met de kleintjes. Elke ochtend begint de lerares met ‘Goodmorning class’, alle kinderen staan dan op en antwoorden met ‘Goodmorning teacher’, in het geval van een meisje is dit peacher. De lerares volgt met ‘How are you?’ ‘We are fine, thankyou teacher’. We beginnen de week met Engels, en wel met introduction, aan elk kind wordt gevraagd wat zijn/haar naam is, hoe het gaat en ik welke klas hij/zij zit. Echt al wat Engelse woorden dus en dan te bedenken dat deze kinderen twee tot drie jaar oud zijn. De rest van de dag hebben we nog maths en phonics, naast de ‘a for apple’ en ‘b for ball’ leren we nu ook ‘c for cat’.

Dinsdag ga ik niet naar school, maar ga ik weer mee naar de Masaigroep, dit heb ik in mijn eerste week ook gedaan omdat de school toen nog vakantie had en ik wilde graag nog een keertje mee, een ander meisje ook dus dat stond voor deze dag op de planning. Het was ongeveer twee en half uur rijden met de dala. We werden opgewacht door twee vrouwen die ons meenamen naar de plek van de bijeenkomst, onder een boom. Een andere vrijwilligster had de vorige keer al de HIV presentatie gehouden, daarom vandaag alleen de quiz. Zevenentwintig vragen die we om de buurt voor lezen, sommigen meerkeuze anderen open. Wanneer de quiz klaar is zingen de vrouwen nog een lied en daarna is het weer tijd om te gaan. Ik blijf de Masai cultuur erg bijzonder vinden net als deze bijeenkomsten.

De volgende dag ga ik weer gewoon naar school, opnieuw bij de kleintjes en de les is vergelijkbaar met die van maandag, alleen in een andere volgorde. In de pauze speel ik meestal met de kinderen, zo kom ik dagelijks bij kapster Nosim die het geweldig vindt om met mijn haar te spelen. Als ik een van de kinderen even op til, staan binnen twee seconden de andere zestien kinderen naast mij te roepen ‘mimi, mimi hapa’ wat letterlijk ‘ik hier’ betekent. Vervolgens moet ik elk kind even van de grond tillen.

’s Middags krijg ik weer een pakketje uit Nederland, met onder andere chocola, kaas, hagelslag, nog meer schoolspulletjes en nog meer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel heel erg blij was en ben met de chocola. Dat is hier eigenlijk niet te koop en mis ik toch wel. Er is een supermarkt, maar de keuze is heel nihil, geen chocola dus, en de prijzen liggen hoog. Dit komt omdat de meeste producten zijn geïmporteerd en omdat de lokale mensen eigenlijk niet naar de supermarkt gaan, zij gaan naar lokale markten en lokale winkeltjes, plus de meesten kunnen zich geen luxe producten veroorloven dus worden overal vrijwel alleen de basisproducten verkocht. Conclusie: happy me met de chocola!

Donderdag mijn eerste dag bij de oudere klas, tegelijk een leuke. We beginnen hier ook met Engels met introduction, deze kinderen moeten ook hun achternaam kunnen vertellen. Daarna doe ik met ze de lichaamsdelen, ze kennen eigenlijk alles. Soms zeg ik bijvoorbeeld elbow, dan moeten zij dit aanwijzen, soms andersom en wijs ik bijvoorbeeld mijn neus aan en moeten zij nose zeggen. Daarna moeten ze in het schrift een gezicht na tekenen en in kleuren, ‘parts of the face’. Na de pauze is het tijd voor phonics, a ba ca da ga fa en ga zo maar door. Ieder kind komt voor de klas om het op te lezen. Wanneer ze het goed doen zegt de lerares ‘clap your hands’, vervolgens beginnen alle kinderen ‘Well done, well done, try again another day, a very good boy/girl’ terwijl het kind voor de klas met zijn/haar handen in de zij staat te wiegen met zijn/haar heupen. Het blijft zo leuk en schattig om te zien.

Tijd voor de dag met spelletjes, de vrijdag. Tijdens het zingen en dansen leren we deze ochtend een nieuw liedje over de dagen van de week. Ik denk dat we het wel twintig keer herhalen dus ik ben blij als dat klaar is. We gaan eerst tv kijken, allerlei verschillende kinderliedjes waarbij de kinderen ‘dog’ ‘cat’ en andere dieren roepen wanneer deze op het beeldscherm verschijnen. Na het papje gaan we direct naar buiten, we gaan naar de speeltoestellen waar de kinderen tot elf uur mogen spelen. Dan gaan we weer naar binnen en mag ik mijn spelletje uitleggen, voor deze week is dat stoelendans. Ook iets wat ze hier niet kennen en even door moeten krijgen, iedereen gaat namelijk op zoek naar zijn/haar eigen stoel als de muziek stopt, waardoor een jongetje verbaasd is dat zijn stoel weg is. Wanneer iedereen door heeft dat je een stoel moet vinden, maar het niet uit maakt welke én dat je in dezelfde richting moet lopen én dat je niet door het midden van de kring stoelen mag, gaat het erg goed. Ze vinden het helemaal leuk, de oudsten worden zelf fanatiek om de laatste stoel. Dan is het tijd voor de lunch, na de lunch maak ik altijd de schriften klaar voor de volgende dag, in dit geval voor maandag. Soms letters, soms cijfers, soms tekenen voor science, dieren, lichamen of spulletjes om te wassen en soms tekenen voor art.

Zaterdag ga ik even de stad in, ik ben vandaag namelijk de enige die in het huis is. Ik eet heerlijke zelfgemaakte wafels met een verse orange juice, zo lekker! Ik vind het heel fijn om even alleen te zijn en niet in het huis of op school te zijn. Ik kijk best wel uit om naar huis te gaan en om alle dingen van thuis weer om me heen te hebben, maar ook heb ik steeds vaker dat ik hier ben of hier op straat loop en denk dit ga ik toch wel missen. Zo liep er aan de overkant een vrouw met een jongetje van een jaar of twee op haar arm, het jongetje schreeuwde hallo hallo en begon uitgebreid te zwaaien, dat zijn toch wel de leuke momenten. Toch ben ik wel blij als ik straks in Nederland niet meer zo op val op straat, in sommige gevallen is het wel leuk, zoals met het jongetje, maar in veel gevallen word ik er ook wel een beetje moe van en wordt er ook niet altijd op een leuke manier naar een muzungu gekeken. Het voelt soms alsof je niet als persoon wordt gezien maar als een wandelende zak geld, omdat ze hier denken dat alle muzungu’s veel geld hebben en dus rijk zijn, wat hier dus ook als beeld voor mij geldt.

Vandaag heb ik weer een echte zondag zondag gehad, ik heb vanmorgen lekker in de tuin gezeten, nog wat dingen voor school voorbereid en ik heb lekker mijn eigen ding gedaan. Ik ben weer klaar voor een nieuwe schoolweek, mijn een na laatste alweer. Vandaag over precies een maand ben ik weer thuis, waar ik weer elke dag kaas en hagelslag kan eten!

Reacties

Reacties

Gerda Welbergen

Geweldig Carmen om je ervaringen te lezen! Geniet er nog even van. Het is een unieke ervaring.

ineke

Hardstikke leuk Carmen, zoals je het allemaal beschrijft. Je ziet, doet en leert echt heel veel daar,zeg! Een onvergetelijke tijd ! Nog heel veel plezier in je laatste periode , geniet er nog even van. Groetjes van Ineke.

Fons

Prachtig Carmen. Het enthousiasme straalt er weer vanaf. Moet wel een voldaan en fijn gevoel geven. Geniet van de laatste week en laat dan je moeder en zus maar het vele mooie zien van dit land. Je zult ook wel ervaren hebben hoe rijk we in ons kikkerlandje zijn al beseft niet iedereen dat. Jouw blik en je verhalen daarover maken dat wel duidelijk. Groeten en tot gauw.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active