Afscheidsknuffels

De laatste twee weken zijn voorbij, gister was mijn laatste schooldag en heb ik afscheid genomen van mijn derde en laatste school in Afrika. Het waren twee leuke laatste weken! Vorige week was een echte knutselweek, op maandag hebben we een gewone lesdag gehad. Op dinsdag en woensdag gingen de kinderen verven voor art, de ene dag waterverf met een kwast de andere dag met hun vingers. Op woensdag heb ik met ze zaadjes geplant, die we vervolgens elke dag water zijn gaan geven, dat vinden ze echt super leuk. Daarna hebben we ook zelf nog bloemen gemaakt, waarvoor ik de dag ervoor meer dan honderd bloemblaadjes heb geknipt. Iedereen kreeg zes verschillende kleuren blaadjes, een groene cirkel en een stengel met twee blaadjes, vervolgens hebben we alles aan elkaar geplakt en hadden we zeventien mooie bloemen. De lerares heeft ze opgehangen door het schooltje, dit wordt gewoon met lijm op de muur geplakt, de bloemen eraf halen is dus geen optie tenzij je de verf ook van de muur wilt hebben. Ik heb deze week ook een poster gemaakt met verschillende plekken in de stad, zoals het politiebureau en het ziekenhuis. Deze, een aantal bloemen, en de eerdere handjes slinger hangen allemaal in een hoek bij elkaar. Erg leuk!

Vrijdag was weer een spelletjes dag zoals elke week, ik heb met de kinderen stoelendans gedaan, dat vonden zij en de leraressen erg leuk. De eerste ronde had ik alle stoelen laten staan, de tweede ronde had ik de eerste stoel weggehaald. Het jongetje die op deze stoel zat was die ronde dan ook direct af, hij kon zijn stoel niet meer vinden om op te gaan zitten. Toen ze het eenmaal doorkregen ging het best wel goed, vooral het oudere klasje begreep het goed en om de laatste stoel werden ze dan ook erg fanatiek. We hebben nog buiten gespeeld en toen was het alweer weekend.

Zaterdagochtend ben ik naar een maandelijkse buitenversie van yoga geweest. Ik wist niet wat ik moest verwachten en ik ben ook niet bepaald een yoga persoon, maar het was leuk om te doen. Ik heb een bed waar een bodemplank van mist, ’s ochtends word ik dus altijd met een stijve rug wakker, dat merkte ik toen wel, want mijn rug kraakte helemaal en kwam los, handig zo’n yoga les!

’s Avonds zijn we uit eten geweest en daarna naar een soort pub geweest waar een live band speelde. De ruimte was letterlijk zo groot als een huiskamer, een podium of iets van een verhoging voor de band was er niet. Op het einde waren er nog mensen die spontaan een liedje kwamen zingen of een nummer meespeelden op de gitaar. Het was een knusse en gezellige avond.

Maandag begon mijn laatste week op school. Ik wist dat we deze week toetsen zouden hebben, aan het eind van elke maand hebben de kinderen een toets. Dit stelt niet erg veel voor, maar dit is waarschijnlijk een eis omdat het een privéschool is. De toetsen worden ook verzameld in een map, die de ouders kunnen inzien. Maandag was het toetsvoorbereiding, dit deed de lerares onder de les, dus ik heb de kinderen kleurplaten gegeven die ik mee had.

Dinsdag zouden we toetsen hebben, maar de inkt van het kopieerapparaat was op dus we hebben extra lang gezongen en gedanst in de ochtend, daarna nog tv gekeken en wat spelletjes gespeeld. Meer het idee van een vrijdag eigenlijk.

De volgende dag zouden we dan daadwerkelijk toetsen hebben, maar nog altijd geen inkt. Vandaag is de lerares naar een winkeltje geweest en daar heeft ze de toetsen laten kopiëren, nadat wij opnieuw extra lang hadden gezongen en gedanst was het tijd om met de toetsen te beginnen. Ik zat bij de kleintjes in de klas en we hebben voor maths cijfers overgetrokken ‘trace the numbers’, voor Engels hetzelfde alleen dan met letters, ‘trace the letters’. Na de pauze hebben we de art toets gemaakt, ook hier moesten de kinderen een paraplu en pot via de puntjes overtrekken. Daarna nog een tomaat inkleuren. De toetsen voor vandaag zitten erop.

Donderdag zat ik in de les bij de oudere kinderen, daar hadden we de Engels toets, ze moesten capital letters and small letters schrijven, de lerares had een tabel gemaakt met extreem kleine en heel erg veel hokjes waar je kinderen Aa, Bb, Cc tot Oo in moesten schrijven. Dit duurde super lang omdat het gewoon te klein en dus te moeilijk en te veel was. Daarna hadden we de science toets. Dit was meer in de vorm van een overhoring. Op een papier was een jongetje getekend en de lerares wees verschillende lichaamsdelen aan, waarop de leerling het lichaamsdeel moest benoemen.

Na de pauze waren alle toetsen al klaar dus zijn we naar buiten gegaan, naar de speeltoestellen. Ik had weer bellenblaas bij me, dus de kinderen hebben ook bellen geblazen, wat ze opnieuw helemaal geweldig vonden. Alle kinderen staan ‘bubbles teacher, bubbles’, ‘mimi hapa, mimi hapa’ en ‘meeeee teacher, me!’ te roepen. We hebben de donderdag afgesloten door met zijn vieren uit het huis uit eten te gaan bij een Italiaans restaurant.

De laatste dag van de week is nu toch echt aangebroken, we hebben heel veel leuke spelletjes gedaan. Op vrijdag zingen en dansen we altijd lang, vandaag dus ook. Vervolgens zijn we met stoelendans begonnen, gevolgd door hinkelen over een hinkelpad dat ik van schuimtegels had gemaakt. Het hinkelen werd niet echt begrepen, iedereen ging springend naar de overkant en springend terug. Daarna mochten alle kinderen een balletje door de basket gooien dat we op de muur hadden geplakt. Tijd voor het papje, in de pauze geef ik voor de laatste keer met een groepje kinderen onze plantjes water. Ze zijn ondertussen al echt gegroeid! Na de pauze gaan we naar buiten. Daar spelen we een spelletje dat de kinderen een flesje water moeten vullen door naar de overkant te rennen, een beker water te vullen en deze in het flesje te gieten. Bij sommigen zat er nauwelijks water meer in de beker toen ze bij de fles aan kwamen, anderen gooien alles langs het flesje heen, maar een groot deel lukte het wel. Wat zeker is dat alle kinderen het leuk vonden! Tijd om naar binnen te gaan, we maken nog even een groepsfoto en ik geef alle kindjes een klein cadeautje. Ik heb een bakje gemaakt van wc rollen met daarop van iedereen de naam met stickers en daaromheen nog andere stickers. In het bakje zaten Nederlandse klompje, een lolly, een kleurplaat en een ballon. De kinderen wisten niet echt dat het mijn laatste dag was, maar ze vonden het wel leuk! Een jongetje van de oudste klas stond op en rende naar me toen en begon te knuffelen, daarna volgenden er ook andere kinderen. Daarna hebben we nog allerlei spullen aan de school gegeven zoals bellenblaas, stiften, potloden, kleurboekjes, stickers. Ik vond het echt heel leuk op de school en de kinderen zijn zo ontzettend lief en leuk, zo speels en echte knuffelkonten, dat ga ik nog wel missen!

’s Middags zijn we naar Good Hope Orphanage geweest, Denise heeft bijna al haar speelgoed en spulletjes aan hen gegeven en ik ook nog wat spulletjes. De kinderen waren echt super leuk, we kwamen net binnen toen ze aan het dansen waren en moesten natuurlijk ook twee nummers met ze mee doen van ze. Vervolgens zijn we weer naar huis gegaan, ik ben begonnen met mijn spullen in te pakken maar het schoot nog niet echt op, vanmorgen heb ik alles in een koffertje gepakt. Zometeen, om 12:15 word ik opgehaald door de taxi en word ik naar Arusha Airport gebracht. Daar landen mama en Nynke en dan gaan we op safari! Ik heb nog twee hele leuke weken tegemoet en dan houdt het echt op, maar eerst nog even genieten!

Reacties

Reacties

Fam Kok

Wat een mooie laatste week! Geniet van de aankomende 2 weken met Gerda en Nynke

Wilma

Veel plezier samen op safari.

Celina

Super leuk om je blog te lezen, je schrijft echt heel leuk!
En veel plezier op safari en je welverdiende safari

Marjan Holmer

Hoi Carmen, de klus zit erop. Zeker een tijd om nooit te vergeten. Dit alles neem je mee voor de verdere leven. Nog even en je bent weer in onze overdadige wereld. Sommige zaken ga je hier opnieuw waarderen. Soms ook de onzin er van inzien. Wat is nu echt belangrijk?
We wensen je nog een fantastische reis, spot veel mooie dieren. Misschien wel de Big Five. Lekker bijkletsen met je familie! Geniet van deze zeer bijzondere momenten en het mooie weer. Dan houden wij storm, regen en koude nog even hier. De sneeuwklokjes en krokussen doen al erg hun best de natuur de kleuren. Goede terugreis!!

Riky

Nog veel plezier samen met mama en je zus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active